Kiss Bits

Oamenii de știință au estimat că există 36 de civilizații extraterestre în Calea Lactee

Oamenii de știință au estimat câte societăți extraterestre pot trimite mesaje interstelare. Dar doar pentru că pot vorbi nu înseamnă că le vom putea și auzi.

De sute de milioane de ani, Pământul a găzduit o varietate spectaculoasă de forme de viață, printre care și oamenii, singura specie cunoscută să dezvolte tehnologie avansată. Așadar, care-i scuza restului galaxiei? Există civilizații extraterestre inteligente în Calea Lactee și dacă da, câte?

Răspunsul la a doua întrebare e 36, mai mult sau mai puțin, conform unui studiu publicat luni, 15 iunie, de The Astrophysical Journal. E doar o estimare statistică, nu un anunț că am dat peste 30 de civilizații în galaxie, așa că nu e încă momentul să-ți oferi alianța unor stăpâni extratereștri.

Dar, deși concluziile sale sunt bazate pe supoziții, studiul vine cu parametri și abordări noi în aproximarea felului în care multe societăți extraterestre din Calea Lactee sunt capabile de comunicare interstelară (un grup cunoscut ca Communicating Extraterrestrial Intelligent civilizations sau CETI).

„Una dintre cele mai vechi întrebări pe care au pus-o vreodată oamenii e dacă forma noastră de viață, ca specie inteligentă avansată, e unică”, au zis autorii Tom Westby și Christopher Conselice, care sunt astrofizicieni la Universitatea Nottingham, în studiu.

„Desigur - dintr-o perspectivă statistică - asta e una dintre cele mai provocatoare probleme din știință, pentru că tot ce putem face e să ne bazăm pe datele pe care le cunoaștem (ale noastre), fără a avea o metodă prin care să modelăm distribuția civilizațiilor în galaxie”, a subliniat echipa.

Westby și Conselice nu sunt primii oameni de știință care au încercat să răspundă la această întrebare prin restrângerea numărului posibil de lumi CETI din Calea Lactee. Tradiția asta e de pe vremea ecuației lui Drake, pionierată de un astronom cunoscut, Frank Drake, în 1961. Experimentul probabilistic al lui Drake subliniază condițiile care ar putea influența populația galactică de extratereștri inteligenți și le împarte în variabile precum rata de formare a stelelor din galaxie și estimarea duratei de viață a unei civilizații avansate tehnologic.

Westby și Conselice prezintă o variantă revizuită a ecuației lui Drake, care se folosește de descoperiri dintr-un „amestec de zone ale astronomiei contemporane”, conform studiului. De exemplu, mii de exoplanete au fost detectate în sistemele de stele extraterestre în ultimele două decenii, așa că Westby și Conselice au inclus informațiile despre șansele ca lumile să orbiteze în jurul stelelor lor, în zone locuibile în care există apă sub formă lichidă. Echipa s-a concentrat și pe intervalul de timp necesar pentru apariția vieții inteligente pe Pământ, un proces care a durat 4.5 miliarde de ani.

Rezultatele celor doi au produs o serie de populații CETI posibile care trăiesc momentan în Calea Lactee, cu patru în limita de jos, 211 în cea superioară și 36 ca numărul cel mai probabil bazat pe aproximările echipei.

Numerele astea ridicate pot părea niște vești extraordinare pentru pasionații de extratereștri, dar Westby și Conselice atenționează că, chiar și dacă estimarea lor e corectă, lumile CETI sunt prea îndepărtate de Pământ pentru a putea comunica. Dacă 36 de civilizații detectabile sunt împrăștiate prin galaxie, atunci ar fi la 17 mii de ani lumină distanță în medie de planeta noastră, o distanță pentru care-ți trebuie cel puțin 34 de mii de ani pentru o discuție.

Câteva dintre civilizațiile astea speculative s-ar putea să fie mai aproape de Pământ, atunci ar putea fi fezabilă o discuție interstelară. Totuși, chiar dacă extratereștrii sunt la doar o mie de ani lumină distanță, trebuie să ne asigurăm întâi că propria civilizație supraviețuiește alți două mii de ani ca să facem schimb de mesaje cu ei.

„Dacă media de viață a unei civilizații e de fapt mai puțin de 1 030 de ani, atunci distanța lor medie devine și mai mare pentru a permite orice tip de comunicare între vecini înainte ca speciile să dispară”, au citat Westby și Conselice din calculele lor.

„Durata de viață a civilizațiilor din galaxia noastră e o necunoscută, iar ăsta e cel mai important factor în ecuația CETI pe care o dezvoltăm, la fel cum era și-n cazul ecuației lui Drake”, au concluzionat aceștia.

Cu alte cuvinte, dacă dorim să vorbim cu extratereștrii într-o zi, ar trebui să fim la fel de dedicați să păstrăm Planeta și pentru generațiile viitoare cât suntem ca să găsim și alte lumi locuite din Calea Lactee.

Articolul a apărut inițial pe VICE US.

Vrei să fim prieteni?

Abonează-te și rămâi conectat cu cele mai hot subiecte din muzică și entertainment.