Cool Stuff

Cum a ajuns TikTok una dintre rețetele succesului în muzică?! Directorul de operațiuni Paula Kornaszewska ne-a explicat mai multe despre fenomen

TikTok e una dintre cele mai în vogă platforme de socializare și divertisment. Aplicația dă, însă, și tonul noilor trenduri în muzică. Ne-am propus să aflăm mai multe despre acest fenomen și am primit informații chiar din interiorul echipei TikTok.

TikTok a devenit, încă de la lansare, un adevărat hit mondial în rândul aplicațiilor mainstream de socializare și divertisment. În 2020, aplicația a fost descărcată de peste 850 de milioane de utilizatori, din peste 150 de țări. Aplicația a devenit locul în care o mulțime de creatori de conținut din întreaga lume s-au făcut cunoscuți datorită ratei foarte mari de audiență pe care TikTok o oferă, comparativ cu orice altă platformă de social media. Statisticile arată că utilizatorii aplicației petrec lunar, în medie, 860 de minute pe TikTok.

În ceea ce privește muzica, TikTok a demonstrat că este una dintre aplicațiile principale care contribuie la viralizarea noilor artiști, a noilor piese și inclusiv la readucerea pe val a unor piese lansate chiar și cu zeci de ani în urmă. Multe dintre piesele redevenite populare datorită TikTok, au un mai mare succes acum decât au avut vreodată în trecut. Am stat de vorbă cu Paula Kornaszewska - Head of Operations Central and Eastern Europe TikTok – care ne-a explicat cum a devenit TikTok una dintre platormele care lansează noile trenduri în materie de muzică. 

Paula Kornaszewska: "credem că TikTok este un mediu fertil, dar nu o destinație finală și exclusivă"


Ce face o piesă să fie virală pe TikTok? Care este rețeta? 

Aceasta este probabil o întrebare la care producătorii de muzică vor putea răspunde și mai bine. Din perspectiva noastră, muzica este în centrul experienței TikTok. Este elementul care conectează oamenii pe TikTok, oferind o legătură între oamenii și comunitățile care vin cu propriile interpretări pentru cele mai recente tendințe.

La rândul său, TikTok ocupă un loc central în crearea, consumul și interpretarea muzicii moderne. TikTok este un loc de joacă în care artiștii și creatorii pot interacționa, combinând sensibilitățile și talentele lor unice pentru a propulsa tendințele în pop-culture.

În 2021, aproximativ 430 de melodii au depășit 1 miliard de vizionări pentru clipurile care le-au inclus ca TikTok sounds, de trei ori mai mult față de 2020. Cele mai populare dintre aceste melodii se apropie și chiar depășesc 20 de miliarde de vizionări pentru videoclipurile în care au fost incluse.

Funcția Duet de la TikTok le permite creatorilor să interacționeze și să își răspundă folosind muzica în cele mai creative moduri, cu rezultate care variază de la neașteptate, la amuzante, până la ingenioase. Artiștii și muzicienii de pe TikTok sunt subiectul perfect pentru funcția Duet, oferind fanilor posibilitatea de a cânta împreună cu melodia lor, de a se armoniza cu vocea lor sau pur și simplu de a reacționa la lucrurile amuzante pe care le fac artiștii.


Există un trend în lumea artistică de a scrie piese cu dorința de a deveni virale pe TikTok?

Artiști diverși din toate genurile muzicale pot crește, inspira creativitate și aduce bucurie pe TikTok. Partea pozitivă la TikTok este că oferă o gamă atât de largă de funcții, încât încurajează și inspiră artiștii să inoveze în moduri neașteptate. Un exemplu este Rosalia, o artistă care a creat o performanță vizuală uluitoare LIVE pe TikTok pentru a anunța lansarea noului ei album „Motomami”.

Cu toate acestea, credem că TikTok este un mediu fertil, dar nu o destinație finală și exclusivă, iar artiștii care tind să aibă succes o fac datorită autenticității și talentului lor. În același timp, TikTok poate reprezenta un sprijin la începutul carierei.

Lista artiștilor cu cei mai mulți urmăritori noi include artiști care au apărut în 2021, precum Olivia Rodrigo, dar și artiști cunoscuți care s-au alăturat platformei, precum Billie Eilish, iar în ultimul an a crescut numărul de artiști pe care fanii îi asociază cu TikTok, precum Lil Nas X. Lizzo și Jason Derulo sau artiști cunoscuți care au făcut reveniri uimitoare (cum ar fi Abba, Led Zeppelin și alții).

Numărul uluitor de vizualizări obținute pe TikTok nu este în van, ci se traduce direct în succes comercial pentru melodii și artiști. Peste 175 de melodii care au fost populare pe TikTok în 2021 s-au clasat în Billboard Hot 100, de două ori mai multe decât anul trecut.

În 2020, numai în Statele Unite, până la 70 de artiști care au câștigat popularitate pe platformă au semnat contracte cu case de discuri mari (raportul Global Year On TikTok 2021).


Trei piese la care nu te așteptai și au ajuns virale pe TikTok.

TikTok nu este doar o platformă pentru creativitate, ci și un spațiu unde oamenii descoperă muzică nouă. Nenumărate melodii, atât noi, cât și vechi, încep pe TikTok, ajungând apoi pe serviciile de streaming și, în anumite cazuri, la succesul în topuri. Cântece mai noi, inclusiv No Roots a lui Alice Merton, precum și melodii mai vechi și mult îndrăgite precum Into The Thick Of It, au devenit clasice moderne, datorită aprecierii din partea comunității TikTok.

Muzica de pe TikTok este la fel de diversă ca și comunitatea de utilizatori, care își aduce propriile gusturi și talente la masă. În general, distribuția genurilor pe TikTok reflectă gusturile publicului larg – rap și pop sunt în frunte, urmate de subculturi precum EDM, R&B sau indie. Genul cu cea mai mare creștere în 2021 a fost muzica latino, care a urcat de pe locul 10 pe listă în 2020 pe locul 6 în ultimul an.

We Don't Talk About Bruno este un alt exemplu de melodie care a atins cote incredibile cu ajutorul creatorilor TikTok. Encanto, care are loc în Columbia și celebrează cultura, muzica și reprezentarea Latinx, i-a inspirat pe creatori să împărtășească ceea ce îi face unici și ceea ce a însemnat filmul pentru ei. We Don't Talk About Bruno a fost cel mai folosit cu peste 1 milion de videoclipuri folosind cântecul ca sound. Utilizările notabile ale cântecului includ o reinterpretare a dansului filmului, decorațiuni de tort inspirate de Encanto, cosplayuri și multe altele.

Unul dintre cele mai relevante exemple locale este cântăreața Olivia Addams care și-a început singură cariera muzicală folosind TikTok. Ea s-a promovat singură pe platformă, iar cântecul ei de succes „I’m Lost” a primit o campanie oficială care a ajutat ca piesa să devină #1 Viral 50 Spotify România. Hashtag-ul #imlostchallenge are acum 195,3 milioane de vizualizări, campania fiind lansată în 2020. Și alți cântăreți precum Jean Gavril, Emilian Nechifor și Rareș sunt inspirați de TikTok pentru a-și promova melodiile actuale și viitoare. Acest trio special a făcut, de asemenea, parte din activarea TikTok la Summer Well și a povestit LIVE despre felul în care TikTok îi ajută pe artiști să conecteze muzica cu publicul și cum îi ajută să își dezvolte cariera muzicală.




Paula Kornaszewska: „TikTok este un loc care ajută la descoperirea artiștilor noi, noua stradă aglomerată pe care poți cânta, așteptând să fii descoperit.” 

De ce se viralizează piesele vechi pe TikTok?

Unul dintre cele mai interesante lucruri despre TikTok este modul în care creativitatea comunității creează noi contexte pentru piesele muzicale. Pe TikTok, hiturile vechi stau umăr la umăr cu cântece ale unor trupe în ascensiune și ale superstarurilor actuale – o mulțime de cântece din erele muzicale trecute și-au găsit o viață nouă pe platformă, iar unele chiar s-au întors în topuri.

Printre cele mai notabile exemple a fost „Rasputin”, un hit disco din 1978 al actului pop german Boney M, care a intrat în lista TikTok de Top 20 de melodii globale în 2021 și, cu ajutorul unui remix al producătorului britanic Majestic, a revenit în Top 20 din UK Singles Charts și Billboard Hot Dance/Electronic Songs și a susținut, de asemenea, revenirile unor mari artiști muzicali precum ABBA, Deep Purple, Led Zeppelin.

   


Artiștii câștigă bani din TikTok?

Artiștii muzicali care devin virali pe TikTok își pot lansa cariera muzicală, fie fiind abordați de casele de discuri, fie lansându-și muzica în mod independent. Putem spune că TikTok este un loc care ajută la descoperirea artiștilor noi, noua stradă aglomerată pe care poți cânta, așteptând să fii descoperit. 


Ce trebuie să fie unic/special la un cover să se deosebească de celelalte? 

TikTok este un loc în care artiștii noi stau umăr la umăr cu superstarurile, dar nu există o rețetă pentru succes. TikTok apreciază oameni autentici și unici, este un loc care permite tuturor tipurilor de muzicieni și artiști să-și reinterpreteze melodiile preferate în felul lor, fie că este vorba de cover-uri acustice, instrumentale sau trupe. Iată câteva exemple de utilizatori care folosesc funcții de duet care conectează comunități de muzicieni pentru a recrea o melodie, pentru a adăuga armonii sau pentru a crea altele noi împreună , sau chiar pentru a prezenta instrumente noi.



Interviu realizat de Giuliano Ieremiaș

Vrei să fim prieteni?

Abonează-te și rămâi conectat cu cele mai hot subiecte din muzică și entertainment.