Teambuilding a făcut pentru filmul românesc ce n-au făcut nici măcar sânii Loredanei din A doua cădere a Constantinopolului. Face bani în săli, probabil va face și pe platforme de streaming și se adaugă unei listei așa așa mari de filme făcute pentru public nu critici.
Dacă te uiți la cinemaul românesc din ultimii ani, poți spune că ești martorul unei binevenite schimbări de macaz.
Filmele de festival s-au diversificat, astfel încât până și un regizor ca Porumboiu a ajuns să facă thrillerul cu mafioți La Gomera și, pe lângă ele, au apărut producții independente al căror scop principal e să aducă lumea în puținele săli de cinema care au mai rămas în România.
În anul în care Cristian Mungiu are filmul R.M.N. despre ură, discriminare și societate, publicul căruia îi trebuie și escapism are Teambuilding. Filmul scris și regizat de Cosmin Nedelcu (Micutzu), Matei Dima (BRomania) și Alex Coteț a ajuns la peste 800 de mii de spectatori și peste 18,8 milioane de lei încasări – și încă rulează.
Teambuilding e un popcorn movie și nici nu trebuie să fie mai mult
Era de așteptat să facă cifre mari? Cam da, dacă iei în considerare că până acum, filmul de după Revoluție cu cele mai mari încasări era Miami Bici, un alt popcorn movie cinstit, a cărui performanță a fost cu atât mai importantă cu cât a fost lansat în februarie 2020 și-a fost oprit pentru c-a venit pandemia și au fost închise cinematografele.
Ce au făcut bine filme ca Teambuilding, Miami Bici, 5Gang și restul? În primul rând, se văd și se aud cum trebuie. Poate ți se pare un lucru mărunt, dar lumea vrea să vadă ceva care să semene cât de cât cu producțiile de peste ocean cu care au crescut, nu-i pasă că alea au costat de 20 de ori mai mult.
De ce a mai avut un asemenea succes Teambuilding? Contribuie la asta că genul programului e comedie, dar și că vorbește fix despre realitatea unui public dispus să dea bani pe un bilet la cinema – în cazul ăsta, lumea corporațiilor. Mă rog, adaugă și la asta popularitatea unora dintre actori (majoritatea cunoscuți online) care au ajutat campania de marketing. Și, iată, au „convertit” și în offline.
Odată cu apariția știrilor despre cum se înghesuie lumea la Teambuilding și unii aleg chiar să-l vadă de mai multe ori, au venit și criticile – că filmul e o comedie plină de clișee, că spectatorii sunt proști și pun botul la mizerii, că uite de ce n-avem filme mai bune, pentru că nu educăm publicul cu „kind reminder înseamnă muie”.
Dacă te uiți însă la celelalte filme românești post ‘90 din topul popularității, Teambuilding e o adevărată operă de artă. A doua cădere a Constantinopolului, care deține recordul de număr de spectatori, cu puțin peste 1 330 000 (încasările și numărul de bilete vândute sunt chestii separate), e o căzătură în toată regula, dar poate pe vremea aia a contat că Loredana Groza a apărut seminud.
România are multe filme de tip căzătură din comunism și nu numai. Nostalgia te orbește și nu le vezi cum sunt, de fapt
Las-o mai moale când te-apuci să ridici în slăvi comediile alea bune de public din perioada comunistă – acceptă că, pur și simplu, atunci erai tânăr (poate chiar copil) și te uitai la ce aveai, nu la ce-ai fi vrut. Nu pare prea dificil să alegi între a sta ca tristul în casă când se ia lumina și să mergi la cinema să vezi Nea Mărin Miliardar.
Nu e cazul să te inflamezi și să-nchizi acum articolul, nu zic că seria BD sau filmele istorice ale lui Sergiu Nicolaescu erau toate niște mizerii, dar cu siguranță ți le amintești filtrate printr-o doză serioasă de nostalgie. Iar dacă într-o comedie de situație cinstită se mai băgau și niște glumițe subtile cu Ceaușescu de care te prindeai tu și nu se prindeau cenzorii (haha, sigur–sigur nu se prindeau, că-s cenzori și-s tâmpiți, știi...), deja îi ridicai statuie. Așa se măsura calitatea atunci, dar cine știe cât mai stau în picioare filmele alea acum. Altfel, dacă regizorii din perioada comunistă nu s-ar fi lovit de cenzură și-ar fi făcut altfel de cap în filmele lor. De altfel, asta s-a și văzut imediat după Revoluție.
Teambuilding a adus oameni în cinemaul umplut cu lacrimi de crocodil
Nu e an în care diverși oameni de cultură să nu se plângă de cum moare cinemaul în forma fizică. O parte din ei sunt implicați în distribuția de filme, dar alea bune, de festival. Și e nevoie de filme de festival, cum e nevoie și de comedii care fac cifre. Cu ce bagă în săli Teambuilding mai e rost de dat o mână de var pe pereți scorojiți și de băgat în priză niște ecrane prin orașele mai mici și lipsite de multiplexuri.
Mi-a plăcut ce-a zis Alin Panc despre succesul filmului când a fost întrebat de Cinemagia. „E vorba de șansă de la Dumnezeu, atât. Din punctul meu de vedere nu există o explicație sau o rețetă.” E și amuzant, pentru că el a încercat piața asta cu Pup-o, mă! și Secretul lui Zorillo. Cel din urmă a făcut sub cinci mii de spectatori în cinema, dar eu l-am văzut pe Netflix și e tipul de spărtură la care te uiți și zici detenplm cum wow haha și cum e aia. Primul a atras peste 26 de mii de spectatori, apoi și-a trăit viața pe streaming. La o adică, poate că-i ca la pariuri sportive: ține de noroc, ziua bună și să nu te scoată la pauză.
Sunt filme românești de orice fel, în caz că-ți dau lumea peste cap
NU-MI SPUNE CĂ LA ULTIMUL TEAMBUILDING ÎN CARE AI FOST TE-AI SIMȚIT MAI BINE DECÂT LA FILMUL ĂSTA DESPRE CORPORAȚII
Personal, am o sensibilitate pentru trei filme românești. Filme bune, domn’e, nu ce se face acum! E vorba de Undeva la Palilula (2012), Balanța (1992) și Restul e tăcere (2008). Primul abia a adunat peste 17 mii de spectatori, al doilea a rupt norma cu peste 600 de mii, iar ultimul ar putea fi catalogat drept eșec – aproape 23 de mii (și-o gaură imensă în buget, c-a fost cel mai scump până la acea dată).
Vezi oricare dintre astea și zici detenplm că nu se poate și zici tu că-s românești? Replici, actori, idee – splendide. Sunt filme de moravuri grele și ușoare. Și două dintre ele sunt aproape necunoscute, că n-avem cultul cinemaului așa cum ar vrea elitiștii să creadă. Între astea trei și alte sute, Teambuilding e ce e: un film care ia o felie din societate, o tratează și-o umple cu glume și-o prezintă unei felii mai mari din aceeași societate. Nimic mai mult. Dar de el ai auzit. Cum, probabil, ai auzit și de Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, dar la ăla nu găsești la mia de români unul care să-l fi văzut la cinema. Păcat, avea și sex.
Uite și tu cât am scris și nici n-am primit bani de la cei care au făcut Teambuilding. Ideea generală și simplă e asta: e doar un film, bun sau prost, longeviv sau trecător. E doar un film. Dar prin el câștigă un pic și societatea. Tu că-nveți niște glume noi, actorii c-au făcut un ban, cinemaurile că au vândut snackurile alea la suprapreț înainte să expire și industria de film și video că proiectele viitoare vor fi mai ușor de vândut.