Kiss Bits

Am devenit o memă fără să vreau și asta mi-a adus faimă și bani cum nici nu visam

„Am fost la nunta unui prieten și, în loc să facă poze cu mireasa și cu mirele, invitații și-au făcut selfie-uri cu mine.”

Asta e Between You and Meme, o rubrică în care vorbim cu oameni ale căror cele mai dubioase și rușinoase momente din viață au devenit virale, și încercăm să înțelegem impactul faimei pe internet.

Era o dimineață rece și cu ceață, cândva prin 2019, când Vipin Kumar Sahu, un om de afaceri din orașul indian Lucknow, și-a făcut curaj să sară de pe o stâncă. 

Prietenii lui Sahu au reușit să-l convingă să se dea cu parapanta, în ciuda acrofobiei sale (frica de înălțime). Când a realizat greutatea provocării care-l aștepta și miștourile din partea prietenilor dacă n-ar fi făcut-o, Sahu a tras aer în piept, și-a închis ochii și s-a aruncat în aer fără să se mai uite înapoi.

A fost un pas mic pentru Sahu și unul imens pentru creatorii de meme de pretutindeni.

Astăzi, Sahu este cunoscut sub numele de „Paraglinding Man”, o senzație virală cu peste 130 de mii de abonați pe YouTube, care are trei afaceri. A jucat într-un serial pe platforma de streaming Disney+Hotstar, a participat la MTV Roadies (un reality show cu provocări), a apărut într-un videoclip în Haryana și a jucat alături de actorul Chunky Pandey într-un serial TV.

Și toate astea s-au întâmplat fiindcă a devenit o memă.

„M-am dat cu parapanta și am devenit accidental o memă virală”, a spus Sahu pentru VICE într-un apel video, aducându-și aminte de momentul care l-a transformat într-o glumă. „La început m-am simțit grozav fiindcă nu puteam vedea nimic din cauza ceții. Dar imediat cum s-a dus ceața și m-am uitat în jos, aproape că m-am căcat pe mine.”

Sahu a explicat că, în acel moment, a paralizat de frică și aproape că a avut un atac de panică, așa că a început să înjure în stânga și-n dreapta. Apoi a început să-l mituiască pe instructor să deschidă parașuta mai devreme decât trebuia, chiar și când pilotul l-a rugat de mai multe ori să-și ridice picioarele ca să poată ateriza în siguranță.

În tot timpul ăsta, Sahu filma experiența cu o cameră GoPro. Așa și-a surprins pe video reacțiile îngrozite. „Ia o sută-două de rupii (2,34 - 2,68 de dolari) în plus, lekin land kara de bhai (dar du-mă la sol mai repede, frate)” a spus el în video, patentând o frază care urma să devină rapid celebră.

„Când ne-am întors la hotel și ne-am uitat la video, am realizat că avea potențialul să strice complet lucrurile”, a explicat el. Pe atunci, Sahu nu a vrut să posteze clipul online, îngrijorat de cum vor reacționa oamenii la discursul lui necenzurat. Așa că a dat clipul și experiența la o parte. 

Câteva luni mai târziu, a început să primească mai multe notificări pe telefon. Se pare că fratele lui - care a vrut să devină un YouTuber popular - a urcat videoclipul online fără să îi spună lui Sahu.

„Și aia a fost. După aceea am fost la mila puterilor care conduc lumea meme-urilor”, a spus el.

De la afaceri ratate la relații distruse și o economie lovită de inflație, reacția tumultoasă a lui Sahu l-a făcut instant să fie una dintre cele mai cunoscute meme din India.

Milioane de oamenii au râs la reacția lui sincer terifiată, fiindcă i-a amuzat în mod ciudat încercarea sa de a scăpa prin mită dintr-o situație aproape imposibilă. Mulți s-au regăsit în afinitatea lui pentru înjurături și-au numit-o un exemplu clasic de turist indian când încearcă ceva în afara zonei sale de confort.

În 2019, mema a explodat în India și a adus instant zâmbetul pe fețele celor care au auzit cuvintele „land kara de”. Dar când Sahu a aflat de noua lui faimă, a simțit că-i fuge pământul de sub picioare (metaforic de data asta).

„Când a devenit virală mema, a fost iadul pentru mine”, a spus Sahu. Pe atunci, omul de afaceri devenise subiectul trolling-ului fără milă, lucru care l-a împins să se izoleze cât a putut ca să nu se întâlnească cu nimeni care văzuse mema. „Devenisem subiect de râs printre prieteni și familie, și la început m-a afectat profund. A devenit așa de nasol încât n-am mai ieșit din casă o săptămână întreagă.”

Sahu a așteptat ca mema să se oprească, dar a realizat că probabil asta nu avea să se întâmple. „După câteva zile petrecute așa, am încercat să mă forțez să văd partea pozitivă a lucrurilor. Multe persoane mi-au trimis mesaje în care mi-au spus că mema mea i-a bucurat”, a explicat el. „Unii chiar au vorbit despre cum se uită la ea și zâmbesc atunci când au gânduri suicidare. Atunci am realizat că nu era totul rău și am putut să accept realitatea.”

Odată ce Sahu și-a acceptat proaspăt dobândita faimă, a realizat că-i poate aduce și noi oportunități.

„M-a transformat într-o celebritate. Am fost la nunta unui prieten și, în loc să facă poze cu mireasa și cu mirele, invitații și-au făcut selfie-uri cu mine.”

Pentru Sahu, impactul major al faimei dobândite peste noapte s-a sedimentat cu adevărat când a primit un telefon de la un post TV indian care i-a propus să apară într-un talk-show cu actorul Chunky Pandey. „Am fost șocat”, a spus el. „Emisiunea era distractivă, dar momentul cel mai important pentru mine a fost când am vorbit în culise cu Pandey despre experiența lui cu frica în viață. A fost ca un vis din copilărie devenit realitate.”

Mema i-a adus și niște bani frumușei lui Sahu.

„Pe atunci conduceam un magazin care vindea plăci. Oamenii veneau la magazin și cumpărau chestii doar ca să mă vadă pe mine”, a spus el timid. Valul de noi clienți l-a determinat să lanseze alte două afaceri: o sală de fitness și o spălătorie pentru haine. „Mema m-a ajutat să sparg mai ușor gheața cu investitorii.”

După ce a obținut un număr mare de urmăritori pe social media, Sahu a construit apoi o comunitate online de oameni care se simt inspirați când își confruntă fricile. „Am primit oferte și de la branduri precum Red Bull și Mountain Dew ca să mai fac cascadorii și să-mi înregistrez reacțiile. Cred că am făcut un profit total de aproape două milioane de rupii (26.830 de dolari).”

Sahu n-a fost singurul care a profitat de pe urma faimei memei virale. Când a revizitat locația pentru parapante din statul indian Himachal Pradesh, a observat că au montat un poster special dedicat lui. „La început, oamenilor care conduceau facilitatea le-a fost teamă că poliția le va închide afacerea. Dar mema a devenit atât de cunocută încât, de la o medie de trei sute de oameni pe zi, au început să primească mai mult de două mii de persoane, și și-au mărit câștigurile cu 60 la sută.”

Cu tot ce a câștigat de pe urma acelei experiențe cu parapanta - ar mai face-o din nou?

În ianuarie anul acesta, Sahu și-a început anul printr-o colaborare cu un brand de parapante ca să recreeze momentul care l-a făcut faimos. A fost șansa să-și spele păcatele.


„Au vrut să mă înregistreze, de data asta fără să-mi mai fie frică”, a spus el. „A trebuit să încerc de cinci ori înainte sa o pot face fără frică. Cred că cel mai important lucru învățat din mema asta este să-mi înfrunt fricile, indiferent cât de greu poate fi.”

Vrei să fim prieteni?

Abonează-te și rămâi conectat cu cele mai hot subiecte din muzică și entertainment.