10 întrebări pe care ai vrut mereu să i le pui unei proprietare de sex shop din România

Bărbații vor să cumpere jucării sexuale pentru iubitele lor, dar să fie „mai mic, mai mic, ceva mai mic nu aveți?”.

Share

Tu la ce te gândești când zici patron de sex shop în România? Sunt foarte sigură că nu la femeia din fața mea, care mă privește blând din spatele unor ochelari, are părul prins în coc, e pasionată de educația sexuală și a lucrat la Agenția ONU pentru Refugiați. Dar fix ea e proprietara businessului i-vibe.ro. O cheamă Mara Marin și am întâlnit-o în apartamentul ei din București ca să vorbim despre jucării sexuale, antreprenoriat și orgasmul feminin

Mara are 31 de ani și, după ce a lucrat mai mulți ani pentru ONU, a hotărât să încerce ceva nou: o afacere pe cont propriu, împreună cu partenerul ei Laurențiu. De ce în domeniul jucăriilor sexuale? „Pentru că mi-am descoperit târziu sexualitatea și mi-am dat seama că e o sferă importantă pe care n-o discută nimeni“, explică ea. „În România nu avem educație sexuală și nu se vorbește suficient despre plăcerea sexuală feminină. Plăcerea bărbatului s-a normalizat, pe când cea a femeii a rămas în umbră. Iar masculinitatea toxică le limitează bărbaților opțiunile.”

Mara e de părere că în sex comunicarea e esențială, dar în primul rând trebuie să știi foarte bine ce-ți place. Și cum poți să afli ce-ți place dacă nu experimentezi? Așa că a pus bazele site-ului cu jucării sexuale, unde are grijă de tot, de la conținut până la consilierea clienților, în timp ce partenerul ei se ocupă de optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare. 

Au pornit businessul de la zero, cu bani împrumutați și o platformă online închiriată. Spune că nu i-ar recomanda niciunui tânăr antreprenor așa ceva, pentru că e o luptă și nu ai posibilitatea să fii creativ, să experimentezi cum ți-ai dori. A decis însă să riște, pentru că și-a zis că, dacă nu o face la 29 de ani, cât avea atunci, n-o s-o mai facă niciodată.

Uneori, volumul de muncă o depășește, dar momentan nu-și permite să aibă mai mulți angajați. Am vorbit cu Mara despre eficiența exercițiilor Kegel, punctul G și cum e să ai o astfel de afacere într-o societate conservatoare și ortodoxă ca România.

VICE: Am observat că în ultimii ani au apărut și la noi tot mai multe site-uri ca al vostru. Poți să-mi spui ce vă diferențiază de ele?
Mara Marin: Da, sunt foarte multe, apar în fiecare an cinci-șase firme noi. Competiția e foarte strânsă și ne-a fost greu la început. Companiile concurente veneau mereu cu strategii noi, pe care noi nu ni le-am fi putut permite. Dar, după doi ani, putem spune că avem o afacere stabilă și sper sincer că ne diferențiază de alte site-uri conținutul și onestitatea. 

Avem în proporție de nouăzeci la sută produse foarte sigure pentru corp. Sunt și câteva chestii mai ieftine, pentru clienții care nu-și permit mai mult, dar în general ne interesează mult calitatea. Am fost primii care au vorbit despre siguranța materialelor și a lubrifianților pe o piață foarte vag reglementată. Avertizez mereu consumatorii să fie foarte atenți, pentru că e vorba de sănătatea lor. Sunt produse pe care le utilizezi într-o zonă în care mucoasa e foarte sensibilă, în care există o floră bacteriană, mai ales în cazul femeilor. 

De exemplu, dacă ai o infecție fungică și folosești o jucărie din material poros, fungii vor contamina jucăria și nu mai scapi de infecție. Dincolo de a face business, e important să educăm, pentru că nu am avut parte de educație sexuală în copilărie sau adolescență. 

Îmi pare rău că unele cliente mă consideră intruzivă când le dau sfaturi. De exemplu, o clientă a cumpărat de o sumă foarte mare niște produse pe care nu le-aș recomanda. În astfel de cazuri, propunem o reducere ca să ia niște produse mai bune. Dar trăim în România, unde oamenii sunt foarte suspicioși la genul ăsta de idei și cred că încerci să le recomanzi produse la care tu faci profit mai mult. De fapt, la produsele scumpe facem profitul cel mai mic. Dacă recomand un produs, o fac pentru că am încredere în brand, știu că face produse durabile și sigure.

Care sunt cele mai populare produse de pe site?
Stimulatorul clitoridian Satisfyer Pro-2 și vibratorul Satisfyer Rabbit. Satisfyer e brandul cu cel mai bun raport calitate–preț. Poate că nu întrece produsele Lelo ca tehnologie, dar calitatea e impecabilă. We Vibe e alt brand foarte popular, care a făcut eforturi mari să ia în considerare feedback-ul de la clienți.

Jucăriile anale prind din ce în ce mai mult. Anul ăsta am început să vindem mult produsele B-Vibe, o gamă de produse anale cu vibrații și rotații, pentru senzații de rimming. Sunt cele mai bune produse pentru uz anal pe care le-am încercat vreodată, m-au cucerit.

Foarte populare sunt și bilele vaginale. Rolul lor e să faci exercițiile Kegel mai bine. Bineînțeles că poți face exercițiile și fără ele, dar cu aceste bile crește gradul de dificultate. Sunt ca niște mici haltere pentru mușchii pelvieni și sunt comandate des de femeile care tocmai au născut. E interesant că pare să existe un club al femeilor care folosesc bile vaginale, pentru că își cumpără tot timpul în grup. Au fost cele mai multe comenzi pe care le-am avut de câteva bucăți. 

Mi se pare cool, pentru că înseamnă că femeile au discutat despre asta, au găsit un cadru intim și sigur în care au zis: „Hei, voi cum vă simțiți după ce ați născut? Aveți probleme cu incontinența urinară? Cum o rezolvăm? Am auzit că ne pot ajuta exercițiile Kegel. Hai să ne comandăm bile vaginale”.

Aveți un business într-o societate conservatoare. Cum vă afectează treaba asta?
În primul rând, mi-ar plăcea mult să-mi scrie clienții, dar recenziile sunt foarte rare în industria asta, pentru că trăim într-o țară pudică și oamenii sunt panicați. Deși peste tot pe site e specificat că livrarea e foarte discretă, cel puțin treizeci la sută dintre comenzi conțin comentariul „să fie discret”.

S-a mai întâmplat să nu putem colabora cu o platformă de plăți online cu cardul pentru că nu voiau să aibă de-a face cu site-uri care vând jucării sexuale. De obicei, avem probleme pentru că, în general, ești băgat în aceeași oală cu comercianții de arme, alcool și tutun, adică lucruri care dăunează sănătății. Băncile nu oferă credit pentru astfel de afaceri. Au fost furnizori de servicii, cum ar fi platforme de marketing online, care au refuzat să lucreze cu noi.

Am avut probleme cu Facebook și Instagram. Recent ne-au închis și canalul de YouTube, deși nu aveam nimic obscen sau pornografic, doar niște filmulețe de prezentare pentru jucării. Avem voie să avem pagină pentru business, dar nu să sponsorizăm postările, deci nu ne putem face reclamă. 

Din fericire, marile companii producătoare de jucării au început să facă demersuri în acest sens. La urma urmei, există inovație și-n domeniul ăsta. În 2018, Lora di Carlo, o companie producătoare de jucării sexuale inteligente, a câștigat un premiu în cadrul CES, o gală care premiază inovația tehnologică. La scurtă vreme, li s-a retras premiul, pe motiv de „obscenitate”, iar ulterior, după ce s-a pus presiune, le-a fost returnat. Apropo, noi suntem printre primii care am adus în România produsele lor. 

Apropo de asta, de unde vin produsele voastre?
De la furnizori din Europa. Nu lucrăm cu whitelabel, adică produse aduse din China rebranduite, vrem siguranța unui brand în care avem încredere. Să știm că un produs pe care scrie că e din silicon chiar e din silicon. De asta e important să cumperi un brand, ca să știi ce-i acolo. Nu sunt snoabă, nu mă interesează brandurile decât în sensul în care sunt reglementate la nivel global și sunt certificate. 

D-asta le spun mereu clienților să nu ia niciodată produse fără carcasă și ambalaj. Astfel de produse trebuie evitate, chiar și cele care sunt testere sunt trimise în țiplă. În ce privește jucăriile anale, chiar dacă nu vrei să dai prea mulți bani, măcar să te asiguri că sunt din silicon, sticlă, metal sau pirex. 

Care sunt jucăriile tale preferate din colecția personală?
Am o gamă amplă de Satisfyer, pe care le folosesc singură. Îmi iubesc deosebit de mult wand-ul Doxy, care e un vibrator foarte puternic, cu vibrații profunde. Eu prefer vibrațiile adânci, nu pe cele de suprafață. Într-adevăr, nu e o jucărie pe care s-o folosești în fiecare zi, pentru că e foarte intensă, e potrivită pentru cei care au fetișul „forced orgasm”. Nouăzeci la sută dintre femei ejaculează cu jucăria asta. O recomand mereu.  

Ador jucăriile anale de la B-Vibe. Sunt scumpe, într-adevăr, iar oamenii ezită să investească în ele, pentru că se gândesc că nu le vor folosi atât de des. Dar materialul și funcționalitatea sunt mult peste orice altceva există pe piață în acest moment. 

Care sunt cele mai mari prostii pe care le cred românii despre jucăriile sexuale?
Bărbații cred că jucăriile sexuale sunt rivalele lor. Vor să cumpere ceva pentru iubitele lor, dar să fie „mai mic, mai mic, ceva mai mic nu aveți?”. Nu-și dau seama că jucăriile le pot fi aliați în căutarea plăcerii. Încercăm să-i educăm, dar nu funcționează nimic. E bine, totuși, că am ajuns într-o epocă în care masculinitatea toxică a început să fie pusă sub semnul întrebării.

Oricum, e important că un bărbat e dispus să observe că partenera de sex feminin nu obține plăcerea de care are nevoie. Deja e un mare pas înainte că vrea să-i cumpere iubitei o jucărie. Eu mă bucur pentru fiecare mică reușită, pentru că știu că e o luptă pe termen lung și nu voi avea rezultate mâine. Mă întristează că multe femei își cumpără jucării în secret, ca să nu se supere partenerii pe ele. 

Ideea e că nu trebuie să încerci să fii ca jucăria, nu vrem bărbați care să fie ca bagheta Doxy, avem nevoie de contact uman. Bărbații nu pot fi ca vibratoarele, dar nici vibratoarele nu ne pot oferi conexiune umană. E vorba de muncă în echipă. 

Există și un profil al clientului educat?
Cei mai informați sunt clienții din zona BDSM, care cumpără produsele hardcore. Dintre toate practicile sexuale, BDSM e cea în care se discută foarte clar despre consimțământ, există un cadru al acțiunilor consimțite anterior actului sexual, există un safe word peste care nu se trece. Nu poți să-ți biciuiești partenerul fără să-i cunoști în prealabil limitele. Iar aceste cutume îi fac pe practicanții acestui stil de viață mult mai deschiși spre informare, mult mai interesați de calitatea produselor și modul în care ele răspund la nevoile lor și ale partenerilor lor. 

Cele mai multe produse de top le cumpără Clujul și Oradea, nu știu de ce. Poate se simte influența vestică acolo. Există și oameni dispuși să investească în acest plan al vieții lor.

Am vorbit despre plăcerea sexuală feminină, dar hai să nu uităm și de bărbați. Pentru ei ce jucării sexuale aveți?
În primul rând, Fleshlight ca masturbator clasic e în top. Am învățat de la un prieten că e un produs foarte complex, că fiecare versiune are alte texturi, oferă alte senzații. E ca și cum ai schimba partenerele. Fiecare manșon e creat individual și structura lui internă are rolul de a oferi un alt tip de orgasm, un alt tip de stimulare, mai intensă sau mai relaxată. Cu un Fleshlight îți poți exersa timpul de ejaculare și poți explora ce îți place. E altfel decât actul sexual cu o femeie, pentru că te poți concentra doar pe senzații, fără să te gândești la parteneră. 

Deși nu am penis, le pot oferi consiliere și bărbaților, pentru că îmi cunosc foarte bine produsele, mă documentez și citesc foarte multe recenzii de pe bloguri. 

Ce le mai spun eu bărbaților e să nu le fie frică să folosească jucării anale, pentru că le vor oferi niște senzații și orgasme cu totul diferite de ce au încercat până acum. Le recomand să nu lase masculinitatea toxică să le limiteze opțiunile sexuale. 

Fac ce fac, dar tot la femei ajung. Un lifehack excelent pe care l-am descoperit e că stimulatorul pentru prostată al bărbaților e foarte bun și pentru stimularea punctului G la femei. 

Ce reacții au prietenii și familia când le spuneți ce faceți?
Am o imensă recunoștință pentru părinții mei, care m-au susținut încă de la început. Tata chiar mi-a împrumutat o parte din bani ca să deschid afacerea. Inițial a comentat că am făcut prea multe studii ca să fiu vânzătoare și să am un magazin. În momentul în care a înțeles complexitatea online-ului și ce înseamnă search engine optimization, a înțeles că e mult mai mult decât un magazin și s-a liniștit. 

Cât despre prieteni, ei au fost primii noștri clienți, ba chiar vin și cu idei pentru site. Noi credem că dacă ai o problemă cu plăcerea sexuală, e problema ta, nu a mea. Nu este cu nimic diferit față de a promova orice alt produs pentru sănătatea și bunăstarea oamenilor și nu are nimic obscen. 

Mi se pare extraordinar că le oferi consiliere clienților. Cum te poate contacta cineva neinițiat care vrea să cumpere ceva de pe site-ul tău?
Cel mai bine e să mă contacteze prin adresa de mail de pe site. Le răspund tuturor, dar mă ajută mult să-mi scrie, în loc să sune, ca să le pot răspunde în timpul meu. Îmi place mult să le răspund și să le fac recomandările pentru bugetul și nevoile lor. Întreb omul, în primul rând, câți bani are de cheltuit și încerc să-i ofer cea mai bună opțiune pentru bugetul respectiv.

E adevărat că lasă de dorit customer care-ul, pentru că eu sunt singura care răspunde la întrebările tuturor. Așa că, dacă vrei timpul meu de calitate, cel mai bine e să îmi scrii, stabilim o întâlnire și vorbim. Îți va răspunde o femeie reală, care e fix ca tine. O femeie obișnuită, care a avut o carieră și un parcurs, care și-a descoperit și ea sexualitatea în timp. Au fost femei care au vorbit cu mine o oră la telefon. S-au simțit foarte confortabil să vadă că de cealaltă parte a firului e o femeie ca ele. 

Share