Valeria are 22 de ani. Și, la fel ca toți cei aflați la începutul carierei, locuiește într-o garsonieră. Așa că nu este o surpriză că de multe ori încearcă să petreacă mai mult timp la locul de muncă. Și din motive întemeiate. Este angajată la un start-up cu potențial, care dezvoltă un software pentru sateliți comerciali.
Biroul unde ajunge în fiecare dimineață reflectă cu siguranță industria din care face parte: la intrare, o cameră o detectează automat și deschide ușa, nu este nevoie de carduri sau parole. De asemenea, nu există computere personale, în afară de un supercomputer utilizat pentru sarcini foarte grele. În schimb, toată lumea a primit smartphone-uri puternice care pot fi conectate fără fir la multitudinea de ecrane instalate în încăpere.
Restul biroului pare o casă mare, cu o mulțime de zone de relaxare foarte confortabile, câteva șeminee, o zonă de joacă cu Lego pentru nostalgici și o pădure imensă în jurul clădirii. Există chiar și un copac care crește prin mijlocul întregii clădiri, are peste 200 de ani, așa că arhitecții au decis să îl transforme în piesa centrală a întregului design. I-au dat chiar și un nume, Appa, și are un titlu oficial de Chief Executive Oxygenator.
Poză generată de un bot de Inteligență Artificială, Midjourney, la introducerea unor cuvinte cheie specifice acestui scenariu de viitor
Așa ar putea arăta o zi normală la birou pentru un angajat al viitorului. Acesta este un posibil scenariu de viitor pentru spațiile de birouri, segment pe care prezentul trăit de noi l-a schimbat pentru totdeauna.
În încercarea de a înțelege spre ce direcții ar putea merge piața imobiliară pe zona de birouri, FutureStation, o agenție românească de consultanță și strategie prospectivă (foresight) a elaborat 4 posibile scenarii.
„Printre numeroasele instrumente pe care o organizație le poate folosi pentru planificarea strategică, Scenario Planning se remarcă prin capacitatea sa de a surprinde o întreagă gamă de posibilități legate de evoluția industriei sau a mediului de business. Prin identificarea tendințelor și a incertitudinilor de bază, o organizație poate construi o serie de scenarii posibile ce pot sta la baza deciziilor strategice pe termen mediu și lung. Și cum pandemia a generat un grad ridicat de incertitudine legat de cum vor arata spațiile de lucru în viitor, s-a născut interesul explorării unor posibile scenarii și identificării de către client a unor direcții strategice relevante pentru fiecare dintre acestea. Pentru fiecare scenariu au fost descrise aspecte legate de posibila evoluție a spațiilor fizice, dar și de eventualul comportament al companiilor ce închiriază astfel de spații și chiar al angajaților acestora. Ne-am imaginat inclusiv cum ar putea arăta o zi din viața unui angajat în fiecare dintre scenarii, iar povestea Valeriei de mai sus e o parte din acest exercițiu. Astfel au putut fi identificate nevoile emergente ale salariaților și zonele de oportunitate caracteristice fiecărui scenariu. Și, pe baza acestora, am gândit direcțiile spre care ar trebui să meargă noile proiecte de investiții, dar și noi posibile servicii și produse ce pot fi luate în calcul de o organizație din industria imobiliară”, spune Diana Stafie, specialist în foresight și fondator FutureStation.
1. Office habitat
2. Nicăieri nu-i mai bine ca acasă
3. Biroul clasic
4. Office on the go
„Aceste scenarii nu sunt predicții ci, mai degrabă, narațiuni despre lucruri care este posibil să se întâmple în viitor. Acestea invită la reflecție asupra ipotezelor descrise și deschid conversația despre cum ne putem pregăti pentru viitor, atât ca organizație, cât și ca profesioniști”, mai spune Diana Stafie.