Kiss Bits

Am vorbit cu șeful programelor PRO TV ca să înțeleg de ce se mai uită românii la TV

Dacă voiai să știi cine decide ce intră pe TV, am vorbit cu un om care se ocupă cu asta la PRO TV. Mi-a zis și de Las Fierbinți, și de noul show Love Island.

Dacă nu ți-ai mai scos demult nasul din Netflix și HBO Max, s-ar putea să ai impresia că platformele de streaming au câștigat monopolul când vine vorba de entertainment. Uiți însă că românii sunt printre cei mai mari consumatori de televiziune din UE, iar unele dintre cele mai aprinse discuții recente au pornit de la emisiuni TV.

Show-urile de dating au un mare hype în ultima vreme, așa că nu m-a mirat să aflu că și PRO TV va avea unul în noua lor grilă de toamnă, pe care au anunțat-o recent. Dacă ți-e cunoscut show-ul Insula Iubirii, care testează rezistența relațiilor, ăsta de care vorbesc acum formează cupluri. O altă chestie nouă e că telespectatorii vor putea decide printr-o aplicație ce o să facă concurenții. În plus, show-ul va rula întâi pe VOYO, abia apoi pe TV. 

Okay, acum că ți-am prezentat așa în mare ce o să vezi în curând pe PRO TV poate te-ai gândit și tu ca mine: cine stabilește ce intră pe post? O întrebare foarte legitimă și cu un răspuns clar. Un director de programe. 

Practic, un om cu know how de media, care știe cum să îmbine producțiile astfel încât să țină publicul în fața televizorului. Nu-i un job ușor. Ca să fii director de programe trebuie să te bazezi pe un oarecare instinct, dar și pe cifre, audiențe, tendințe sau schimbări de moment. 

La PRO TV, Antonii Mangov, un bulgar care știe piața media din România ca în palmă, e cel care decide toate lucrurile astea. Cum face asta? Mi-a explicat chiar el în ziua în care postul TV a făcut o mică defilare de forțe cu producțiile ei de toamnă într-un eveniment cu multă presă, influenceri și vedete.

Antonii Mangov

ANTONII MANGOV ÎN MOMENTUL ANUNȚĂRII GRILEI DE TOAMNĂ DE LA PRO TV

VICE: Pentru cineva care nu știe ce face un director de programe – ce presupune rolul ăsta?
Antonii Mangov: 
Dacă ar fi să rezum acest rol la un singur lucru, atunci ar fi că eu decid ce show-uri o să fie on air, dar și cum aceste emisiuni sunt aranjate să ruleze în grila PRO TV. 

Și cum știi să faci asta? Ai o formulă magică pe care te bazezi?
Nu, chiar nu există o formulă magică. Ăsta e și lucrul care face acest job interesant, că nu există o știință exactă în spate și nici nu e un lucru pe care să-l poți studia. Ratingurile sunt lucrurile tangibile și măsurabile ale acestui rol și ale muncii noastre. Pe lângă audiențe, iau în considerare și alte aspecte, cum ar fi profilul postului TV sau care e audiența canalului care-mi arată dacă dacă un show e potrivit sau nu.

Uite, îți dau un exemplu: Big Brother e un show de succes, dar nu e o emisiune care să se potrivească pe orice canal. Profilul postului TV și consistența mesajelor pe care le transmite audienței contează la fel de mult când decid ce emisiune intră sau nu. 

Totodată, când construiesc grila unui post trebuie să iau în considerare reach-ul, varietatea și de câte ori într-o săptămână poate să ruleze programul. Uite, Vocea României și Românii au talent sunt două show-uri extraordinare, dar nu e indicat să ruleze în același timp pentru că ar concura fără rost unul cu altul.

romanii au talent pro tv

UN MOMENT DE GOLDEN BUZZ LA ROMÂNII AU TALENT. IMAGINE: ROMÂNII AU TALENT / FACEBOOK

Grila de toamnă de la PRO TV e plină de emisiuni și filme. De ce se mai uită românii la TV?
Nu cred că e vorba doar de români. Lumea întreagă se uită în continuare la televizor, însă România e una dintre țările care are cel mai mare consum de TV pe cap de locuitor. Legat de întrebarea ta, răspunsul nu e simplu. Noi ținem cont și de ceea ce numim „watercooler moment”. E vorba de momentul în care te uiți la un show bun și abia aștepți să mergi la birou a doua zi să le povestești colegilor ce ai văzut. 

Aici se face diferența între televiziune și toate celelalte platforme de streaming sau alte media de consum. Televiziunea poate să fie asemănată unei activități la comun, dacă vrei. Îți permite să-ți împărtășești gândurile, ideile și sentimentele cu oamenii apropiați ție. Am fost cu toții în situația asta. În cazul serviciilor de streaming e posibil ca partenerul cu care vrei să vizionezi un show să nu aibă același program cu al tău. De asta televiziunea e diferită. Permite această experiență trăită la comun.

las fierbinti pro tv

LAS FIERBINȚI A AJUNS SĂ FIE CEL MAI POPULAR SERIAL TV DIN ROMÂNIA. IMAGINE: LAS FIERBINȚI / FACEBOOK

Las Fierbinți e unul dintre serialele de top pentru PRO TV. Mereu are o lecție de oferit privitorilor. Lecțiile astea sunt excepții sau reprezintă o idee generală de aplicat în fiecare sezon?
Nu cred că Las Fierbinți are cumva o regulă stabilită în acest sens, dar e unul dintre lucrurile care face acest show să fie unul foarte bun – serialul are nu doar umor, are să îți ofere lecții prin umor. Noi nu cerem să se facă sau nu unele lucruri. Echipa are libertate creativă totală. În plus, Las Fierbinți e unul dintre puținele show-uri creat de o companie de producție, nu e produs in house. De aceea avem încredere în echipa de la Frame Film: pentru că face totul ca serialul să fie unul bun. 

Și Vocea României e un show mare pentru PRO TV. Crezi că românii s-au plictisit să tot vadă de la an la an oameni talentați care cântă?
Nu, chiar deloc! Pentru că dacă ceva merge, atunci va merge în continuare. Știi cum e celebra vorbă „dacă ceva nu e stricat, atunci nu îl repara”. Apropo, asta e tendința generală acum care se practică în marile televiziuni ale lumii: oamenii se întorc și vor să vadă aceste „proven hits, adică acele emisiuni cu care au stabilit deja o legătură. 

Să știi că ar fi mult mai dificil să lansăm un show de genul complet nou. Privitorii nu ar avea acea legătură emoțională formată cu un nou show. Ar fi foarte dificil de realizat această legătură. Mai ales cu toate aceste platforme și programe de streaming la dispoziție. Ca privitor, când ai deja o conexiune cu un show mare de tipul Vocea României, atunci ai și tendința de a reveni să-l vezi. Plus că facem toate eforturile pentru a produce emisiunea la cele mai înalte standarde.

Noua grilă PRO TV include și un show de tip Temptation Island, făcut celebru de un competitor, de Antena 1. De ce ai ales sa incluzi show-ul ăsta în grila de toamnă?
Cele două show-uri nu sunt asemănătoare, poate doar la nivel de denumire adaptată în română. Show-ul de pe Antena 1, care se numește Insula Iubirii, are la bază formatul Temptation Island

Vorbim de două show-uri de dating, care au loc în spații exotice. Aici se opresc asemănările și încep diferențele. Show-ul de pe Antena 1 are ca scop să încerce să despartă cuplurile. Show-ul nostru vrea să formeze cupluri. 

Am decis să realizăm Love Island acum pentru că e exemplul perfect de sinergie între televiziune și mediul digital. Emisiunea a fost luată în considerare pentru a fi rulată întâi pe VOYO. Se va difuza cu o zi înainte de episodul de pe TV și va beneficia de o aplicație foarte importantă. Privitorii pot să participe activ în emisiune și să stabilească încotro duce. Vor exista întrebări de genul: „Ce cuplu vrei să vezi în timp ce parcurge această provocare?” 

Privitorii vor putea vota în aplicație, iar voturile luate în considerare sunt cele oferite în timp ce emisiunea e difuzată pe VOYO. De aceea spun că acest show este realizat pentru VOYO în primul rând. Sperăm să fie o experiență unică. 

Ai zice că pe viitor serviciile de streaming sunt competitor real pentru o televiziune?
Nu ne e frică de competiția cu serviciile de streaming, dar nu suntem nici aroganți sau orbi la ce se întâmplă în piață. Sunt schimbări normale. Ca televiziune, trebuie să încorporezi aceste schimbări în strategia ta. 

Poți să iei exemplul celor de la Netflix: Acum patru–cinci ani avea monopol pe piață, dar dintr-o dată au apărut mai mulți competitori. În piață se discută deja despre un fel de plictiseală față de platformele de streaming. 

Pe scurt, diferența dintre noi, o televiziune, și sumedenia de platforme de streaming se rezumă la faptul că noi nu o să încercăm să fim ca ele. Business-ul lor e unul global, în timp ce al nostru e local. Până la urmă, ăsta este avantajul nostru: ne dorim să fim puternici pentru a putea livra conținut local de foarte bună calitate.

Ți-ai dat seama până acum dacă există show-ul perfect? Care să aibă din toate câte puțin?
Nu cred că există așa ceva. Au existat încercări de a se face show-urile de tip hibrid, care să includă o parte de cântat și una de game show, de exemplu. Cu câteva excepții, show-urile astea nu au deloc succes. Telespectatorilor le place să aibă o idee clară asupra unui show pe care îl privesc. Nu cred că e indicat să comprimi mai multe formate într-unul singur. E ca în cazul oamenilor: nimeni nu poate fi un specialist la orice. Tu ești un jurnalist bun, eu sunt un director de programe bun. Asta ar trebui să fie regula și pentru emisiuni.

Web radios

Vrei să fim prieteni?

Abonează-te și rămâi conectat cu cele mai hot subiecte din muzică și entertainment.